Horseburger: Tip of the iceberg & a chip pass

Horses before becoming beef burgers2For almost two weeks now, a rather animalic scandal has been sending shockwaves through Englands meat processing and retail industry. When the Irish Food authority released the news about their finding horsemeat in some beefburgers on January 15th, the reactions among consumers and in the farming sector were strong. Unlike the Swiss habit, it’s apparently rather taboo to eat horse in Ireland and in the UK it’s not much more popular.
But even if the Irish would love horseburgers, this wouldn’t make things any better. False declaration is a hyper-sensitive matter in the food sector and for the big retailers involved, eg. Tesco and Aldi, it was and still is a very embarassing story. 
13 days after the start of this Burgergate, the  Irish Minister for Agriculture, Food and the Marine, Simon Coveney has published the „Final Update on Authenticity of Meat Products Investigation“. It confirms, that the source of the equine DNA in the burgers was an ingredient imported from Poland for the burgers of the ABP Food Group’s Silvercrest-Plant, a so called „beef filler made up of fat cuts and trims“. The responsible company reacts as expected: It is sacking a few people, restructuring the organisation, and auditing all third party suppliers, as the „Farmers Guardian“ reports.
What are the lessons out of the Horseburger-Scandal? There is a few. Firstly, the internationally dispersed assembling, processing and production of foods guarantee the lowest possible price, while there’s a higher risk of scandals like the one we’re talking of. A scandal that is costing the involved companies not only a lot of money but also – much more valuable – a lot of consumers trust. Many people are wondering why Ireland as one of Europes leading beef exporters is importing beef for hamburgers – the answer is simple: ABP can save a few pennies per Burger with this measure.
I bet, and the measures taken by ABP prove it, that nothing will change fundamentally about these procedures and the next food scandal will be coming as surely as the amen in the church. We’re talking of the tip of an iceberg here and one day it might destroy the Food-Industry, this multinational Titanic.
And here comes the chance – or as we call it in Switzerland the chip pass – for the british farmers, small processors and groceries. Scandals like this will help to convince a certain if probably small percentage of the consumers (probably at least all of the horse-friends) to no longer buy the cheapest burger at one of the big retailers outlets, but a pure british beef burger from a known source, like a local farmer and a local butcher.
Finally my favourite horseburger-joke: Tesco burger walks into bar. „Pint please“. „I can’t hear you“ says barman. „Sorry“ replies burger. „I’m a little bit horse“. (Bilder LID, The Grocer)
Horse before becoming beef burger  

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2 Antworten to “Horseburger: Tip of the iceberg & a chip pass”

  1. Heidi Says:

    Die grosse Food-Industry lässt sich nicht so rasch zerstören, auch wenn ich (und du?) sie radikal aus dem Einkaufszettel gestrichen haben. Die Grossverteiler helfen fleissig mit. Vieles ist schon geschluckt: Bäckereien, Metzgereien, Spezialitätengeschäfte, Bio … what next? Convenience Food bietet viele Möglichkeiten, billige und tierverachtend produzierte Rohstoffe den KonsumentInnen unterzujubeln, inkl. Konservierungsmittel und Weichmacher aus Plastik. Restaurants werden verdrängt, Abfallberge, menschliche Fettpolster und Krankenkassenprämien wachsen.

    Was uns noch in grösserem Mass bevorsteht, ist eine Abnahme der Lebensmittelsicherheit bei all den Billigpreisen und dem Transport von Kontinent zu Kontinent, hin und her.

  2. adriankrebs Says:

    Sie ganz aus dem Einkaufszettel zu streichen, habe ich auch noch nicht geschafft, wahrscheinlich wäre das auch ein unrealistisches Ziel, aber wenn alle nur 10 Prozent ihrer Einkäufe statt beim Billigsten oder demjenigen mit dem besten Parkplatzangebot beim Lokalen, kleinräumigen mit der klar deklarierten Herkunft machen würde, wäre schon viel gewonnen. Kleine Schritte, liebe Heidi, sind da schon viel wert. Und jedes Horsegate wird uns auf diesem Weg ein Stück weiterbringen. Abgesehen davon, dass man die Food-Industry auch nicht einfach in corpore in einen Topf werfen darf. Gerade die englischen Retailer haben in den letzten Jahren einige Fortschritte gemacht, was die Rückverfolgbarkeit und die Labelproduktion angeht, dass dabei allerdings die lokalen und überblickbaren Strukturen wenig Chancen haben, zu überleben, sollte man aber auch nicht übersehen.

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